مصاحبه با دکتر مهریار رخشا    (متخصص بیماریهای پوستی)

برگ سبز: آقای دکتر رخشا، درچند سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر مطب پزشکان فارسی زبان درهامبورگ بوده ایم. ما حدود ۶ ماه پیش بعد از تحقیق و تفحص نام ٥٥ پزشک فارسی زبان را جمع آوری کرده و بطور افتخاری برای راهنمائی خوانندگان درسایت اینترنتی برگ سبز قرار دادیم. تاجاییکه ما اطلاع داریم شما تنها پزشک فارسی زبان متخصص بیماری های پوستی میباشید.

به نظرشما بیماری های پوستی نسبت به سایر امراض از چه ویژگی هایی برخوردارند.

دکتر رخشا: مهمترین ویژگی این امراض اینست که بلافاصله قابل رؤیت هستند و دکترپوست در حقیقت بجای هردستگاهی تنها چشم خود را برای تشخیص بیماری بکار میبرد، چون او میتواند بلافاصله بیماری را ببیند…

برگ سبز: بنا براین دکترپوست نسبت به پزشک های دیگر راحت تر و کم خرج تر کار میکند.

دکتر رخشا: ظاهر مسئله اینست، ولی علائم بیماری های پوستی آنقدربه هم شباهت دارند، که پزشک به تمرین و تجربه زیادی نیازمند است. یکی دیگر از ویژگی های بیماری پوستی اینست که بیمار سریع متوجه آن میشود و میتواند به پزشک مراجعه کند. به این علت مثلاً سرطان پوست سریع تر از سرطان های دیگر قابل تشخیص است. البته اگر سرطان پوست به موقع معالجه نشود، رشد بسیار سریع تری نسبت به سرطان های دیگر بدن دارد. 

برگ سبز: مهمترین نوع بیماری های پوستی کدامند؟

دکتر رخشا: مهمترین بیماری های پوستی،  سرطان پوست، آلرژی و بیماری های عفونی (قارچ، باکتری و پارازیت ها) می باشند. .

برگ سبز: بیشترین مراجعین شما از چه ناراحتی های پوستی رنج میبرند؟

دکتر رخشا: حدود چهل درصد کار روزانه یک مطب پوست مربوط به آلرژی و حساسیت به گرد و غبار زمین، حساسیت به مواد تماسی، حساسیت به گرد گل ها و گیاهان مختلف و آلرژی نسبت به مواد غذائی  می باشند.

برگ سبز: آیا بیماری های پوستی به شرایط اقلیمی و جغرافیائی نیز مربوط میشوند؟

دکتر رخشا: آری. مثلاٌ در نژادهای اروپائی بعضی از ناراحتی های پوستی از قبیل اگزما، حساسیت و یا پسوریازس رایج تر می باشد.

برگ سبز: علت این موضوع چیست؟

دکتر رخشا: علت بسیاری از بیماری های ویژه اروپایی به دلیل کمبود مقدار ماده رنگی در پوست Melanin می باشد. این ماده رنگ پوست اشخاص را مشخص میکند. پوست های روشن تر که بنا برتقسیم بندی مخصوص در درجات یک یا دو قرار دارند، آمادگی بیشتری برای رشد بیماری هائی نظیر سرطان پوستی و حساسیت های خورشیدی دارند. در نژادهای دارای پوست تیره تر که به آن درجه ٣ یا ٤ گفته میشود، ماده های رنگی به نوعی حافظ بدن هستند و تا حد زیادی از اینگونه امراض جلوگیری میکنند…

برگ سبز: بنا براین ما شرقی ها که در زیر آفتاب گرم وطن مان بزرگ شده ایم، میتوانیم درکشورابری و بارانی  آلمان با خاطرجمعی بیشتری از آفتاب لذت ببریم …

دکتر رخشا: متأسفانه  خیلی از افراد دچار همین توهم شده و از پوست خود حفاظت نمی کنند. ما نیز آمادگی ابتلا به بیماری های فوق را داریم، فقط درصد آن کمتر از دیگر نژادهاست. مانیز باید  سالیانه برای معاینه پوست به پزشک متخصص مراجعه کنیم.

برگ سبز: اشعه خورشید تا چه اندازه باعث بیماری های پوستی میشود؟

دکتر رخشا: نور خورشید یکی از مهمترین عوامل شناخته شده سرطان پوست است. پیشگیری از آن با  کرم های ضد آفتاب و با فاکتور های مختلف انجام میشود.  درمورد پوست های روشن حداقل شماره فاکتور ١٥ می باشد. در مورد پوست های تیره فاکتور ٥ تا ١٠ هم میتواند کافی باشد. البته این قاعده در شرائط عادی کاربرد دارد. برای مشخص کردن فاکتور لازم باید تمام موارد دیگرپوستی و نوع برخورد با خورشید در نظر گرفته شود و این مورد باید با مشورت پزشک پوست انجام شده و فاکتور مربوطه میتواند بین ٥٠ و ۶٠ هم تجویز شود.

برگ سبز: اجداد ما و بخصوص کشاورزان در گذشته سالها در زیر نور خورشید کار میکردند و از عمرطولانی هم برخوردار بودند. آیا این خورشید و آسمان دیگر آن نیست که بود؟

دکتر رخشا: درسالهای اخیر تحولات جوی باعث تغییرلایه اوزون شده است. این لایه کارش فیلتر کردن اشعه هایی مانند اشعه ماوراء بنفش C و B  (UV-C; UV-B) می باشد. این اشعه ها میتوانند در ماده رنگی پوست و در ژن پوست تغییراتی ایجاد کنند که باعث سرطان پوستی شود. سوراخ شدن لایه اوزون باعث عبور این اشعه ها میشود.

برگ سبز: مثلی داریم که میگوید: به هرکجا که روی آسمان همین رنگ است. آیا این مثال امروز هم صادق است؟

دکتر رخشا: متأسفانه دیگر اینطور نیست. مثلاً استرالیا یکی از نزدیکترین کشورها به سوراخ اوزون است و به همین جهت تعداد سفید پوستان استرالیائی مبتلا به سرطان سه برابر آلمان می باشد. هرچه به این سوراخ نزدیکتر باشیم، خطر بروز سرطان بیشتر است.

برگ سبز: آیا تأثیر اشعه خورشید در ساعات مختلف روز متفاوت است؟

دکتر رخشا: آری. از برخورد با نور خورشید بین ساعت ١١ تا ٢ بعد از ظهر باید حتی المقدور دوری نموده و ازکرم ضد آفتاب استفاده شود. بدن، بخصوص تن اطفال، باید پوشیده باشد. همچنین درصورت مسافرت به مناطق پرآفتاب باید بدن به تدریج به نور آفتاب عادت داده شود.

برگ سبز:  چندین سال است که در اروپای کم آفتاب، بازار »فروش آفتاب مصنوعی« رواج یافته است. آیا استفاده از دستگاه های آفتاب مصنوعی بی خطراست؟

دکتر رخشا:  انجمن پزشکان پوست آلمان و سازمان پیشگیری از بیماری های پوستی استفاده از آفتاب مصنوعی را بطور کامل رد میکنند. آفتاب مصنوعی نه تنها احتمال بروز سرطان پوست را افزایش میدهد، بلکه باعث وقوع »درماتیت آفتابی«  یعنی حساسیت به خورشید، »درماتیت فتوتوکسی«  یعنی  التهاب پوست با جوش های بسیار ریز درصورت و بدن میشود.

ضمناً این انجمن بسیاری از انستیتوهای آفتاب مصنوعی را تحت بازرسی قرار داده است و به این نتیجه رسیده که از هر ١٠ انستیتو ٩ تای آن طبق استاندارد پزشکی عمل نمیکنند.

برگ سبز: کسانی هستند که از بروز لکه روی پوست و یا خال های قدیمی نگران میشوند. آیا این نگرانی ها بجاست؟

دکتر رخشا: تمام خال ها (چه بارنگ قهوه ای و یا باسایر رنگها) باید سالیانه کنترل شود. امروزه با روش درماتوسکوپی  که یک وسیله ذره بینی مخصوص است، میتوان با ضریب اطمینان بالائی رشد یک خال را بطور تقریبی پیشبینی نمود و درصورتیکه خال مشکوک بنظر رسد، آنرا با روش بسیار ساده برداشته و روی آن معاینات باف شناسی انجام داد.

برگ سبز: آیا نوع بیماری پوستی  به جنسیت انسان هم بستگی دارد، یعنی  مردان و زنان با عوارض مختلفی رو برو می باشند؟

دکتر رخشا: البته میتوان گفت که امراض پوستی از لحاظ آماری در مردان و زنان متفاوت است. مثلاً در اروپا تعداد زنان مبتلا به سرطان »ملانوم«  حدوداً دوبرابر مردان است، ولی کلاً از لحاظ ظاهر شدن در پوست یکی می باشند.

برگ سبز: برای درمان بیماری های پوستی از چه داروها و یاروش های معالجه استفاده میشود؟

دکتر رخشا: اکثر بیماری های پوستی بوسیله کرم ها، خمیرها و محلول های مخصوص درمان میشوند. بسیاری از بیماری ها هم ازطریق قرص، اشعه ماوراء بنفش و تزریق درماهیچه، رگ و یا زیرپوستی انجام میشود. غیر ازماده اصلی کرم که میتواند کرتیزون، آنتی بیوتیک ، مواد ضد قارچی، هورمون و غیره باشد، ماده حامل نیز خود میتواند بهبود امراض پوستی را سرعت بخشد. به همین دلیل انتخاب نوع کرم، یا خمیر و یا محلول است، بسیار اهمیت دارد و در بهبودی بیمار مؤثر خواهد بود. گاهی اوقات ترکیب چند نوع درمان لازم است که بخصوص در مورد بیماری های صعب العلاج و پر از التهاب تجویز میشود.

قابل ذکر است که علاوه بر درمانهای پزشکی، روشهای دیگری نیز در جوامع مختلف رایج است که برپایه تحقیقات پزشکی جدید نیست. مهمترین آنها عبارتند از انرژی درمانی، هوموپاتی، بیورزونانس و غیره.

برگ سبز: آقای دکتر رخشا از اطلاعات مفیدی که در اختیار خوانندگان ما گذاشتید، سپاسگذاریم و با اجازه شما آدرس مطب شمارا ذکر میکنیم:

llllllllllllllllllll

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert